Halaman

Saturday, October 5, 2013

SIAPA SANGKA DAH JODOH....



“Apa!!!”
“Ko nak kahwin? Biar betul ko nie”
“Eh betullah” Jawab Ainul sambil menggosok telinganya. Berdengung sekejap dengan jeritan kuat Kamilia itu.
            Hampeh punyer member, yang menjerit tepi telinga aku tue buat apa. Over betullah. Salah ke kalau dah sampai seru untuk aku berkahwin.

            Ainul menjeling ke arah Kamilia, terlopong lagi mulut dah laa mata tue bulat tak berkelip memandang aku. Kalau lawa pun tak per gak, nie macam mata singa lapar nak terkam mangsa jer.
Papp…Kang dah kena sebijik. Padan muka.

"Aduh”
“Sakitlah ngok” Bisa sungguh tangan tuh.
“Kenapa kau pukul aku plak nie, Kalau pukul sayang tak perlah jugak, nie pukul macam nak mendera lak”
“Mendera apa apa plak kau nie, aku pukul dengan kasih sayanglah tadi tue, yang kau dok terlopong dengan mata bulat tak berkelip tue kenapa? Buat malu jer.” Ujar Ainul sampai memandang sekeliling  restoran Sri Pulasan itu.
            Kamilia tersengih-sengih. Konon nak cover malu dengan aksi suara macam tarzan tadi. Terlupa pula dia berada di restoran bukan di rumah. Kalau di rumah bolehlah nak buat suara tarzan tue. Nie public, buat malu company jer. Pakai dah ayu dah tapi bila tang dengar suara terpekik tadi, terus hilang markah. Kalaulah tadi, ada mak cik- mak cik yang terbekenan nak jadikan Kamilia menantu. Terus cancel plan. Ganas sangat.
            Hening seketika di antara mereka  berdua. Kamilia cuba untuk menganalisi pengakuan mengejut Ainul sebentar tadi. Dia cuba untuk mengimbas kembali kalau – kalaulah sebelum ini ainul ada memberi hint or apa-apa tanda yang menunjukkan dia di alam cintan cintun nie. Tapi bila difikirkan semula, tak ada plak. Juga sebelum nie story mory tentang lelaki idaman ker, admire ker, malah nama pun tak pernah kuar dari mulut Ainul. Pelik bin ajaib. Kena sampuk dek hantu manalah plak. Orang yang tak kisah pasal kawin nie, tetiba cakap nak kahwin.
            Kamilia menjemah dahi Ainul, kemudian dirasanya pula dahi sendiri. Tak demam pun. Lebih kurang aku jerr. Tak panas pun.
‘oit ko nie apasal dok pegang-pegang dahi aku nie? Aku tak demamlah.’
‘betul ker ko nak kahwin nie?’
‘laaillahhailallah…kau nie tak percaya apa yang aku cakap tadi ker?’
Betullah, lagi 2 minggu dia nak datang merisik, then lepas sebulan kami akan terus kahwin’
‘dia tue siapa Ainul? Selama nie, tak pernah pun aku dengar kau sebut nama lelaki. Yang aku selalu dengar nama adik lelaki kau jer. Sampai hati kau tak bercerita pun kat aku kau dah ada pakwe’.
‘Eiii kau nie kang, aku bagi sebijik lag baru tau. Belum apa-apa dah buat kesimpulan macam tue’
‘jadinya orang yang bercinta dan ada pak we jer yang boleh kahwin, orang yang tak reti bercinta macam aku nie tak boleh kahwin seumur hiduplah yer’ sambung Ainul lagi. Terasa sedikit dengan kata-kata Kamilia tue.
            Dia tahu selama ini dia hanya pendengar setia tentang segala kisah cinta Kamilia. Bukan satu jer malah banyak. Yerlah Kamilia rupa parasnya cantik, peramah pula tue semua orang suka dia. Biarpun pertama kali bersua, terus jadi rapat. Sebab itulah teman lelaki bersilih ganti, apabila putus dengan si polan, si mamat dah standby nak mengayat. Tapinya satu pun belum sampai ke jinjing pelamin. Jadinya bila Ainul menyatakan dia bakal berkahwin, tentunya Kamilia terperanjat gila-gila. Sangkanya dia yang akan berkahwin dulu. Yerlah Ainul langsung tak pernah bercinta pun.
            Kemudian masing-masing mendiamkan diri melayan perasaan.Susah juga yer bila keadaan terbalik macam ini. Tentunya Kamilia terasa hati dengan aku, fikir Ainul di dalam hatinya. Diamati wajah Kamilia, ada garisan sugul di wajahnya. Dulu selalu ada sahaja cerita tentang impian yang disulam bersama teman- teman lelakinya. Namun seorang pun tidak terjodoh lagi dengan dia.
            Ainul berasa serba salah. Mungkin salahnya juga. Tapi apa kesalahan yang dia lakukan. Memang pun dia tak pernah bercinta. Jumpa dengan bakal suaminya pun hanya sekali sahaja. Takkan nak diheboh-hebohkan bahawa dia telah mencipta sejarah pertama kali keluar bersama lelaki. Kira blind datelah. Cuma sekali sahaja. Dan semuanya berlalu begitu pantas. Sedar tak sedar dia telah menyatakan persetujuan untuk menerima lamaran lelaki itu.
‘kau ok ker nie?’
‘eh kenapa plak tak ok? Cuma yerlah terkejut juga. Selama ini kau tak ada cerita pun pasal lelaki, nie tetiba jerr kau cakap nak kahwin dah. Ingat aku yang kahwin dulu’ ujar Kamilia sambil tersenyum. Bohonglah dia tak terasa dengan berita ini. Antara dia dengan Ainul, banyak kelebihan berpihak padanya. Dari segi rupa paras, kerjaya dan pergaulan memang jauh beza. Ainul low profile sangat. Rutin sehariannya pergi kerja, balik kerja. Hujung minggu pula, kalau tidak pulang ke kampong, keluar dengannya. Tak pun memerap jer di rumah. Tiada social life. Tidak seperti dia. Tak pernah sunyi. Setiap hari ada sahaja perancangan. Ada sahaja hang out dengan kawan-kawan yang sekepala dengannya. Dan dialah satu-satunya teman rapat Ainul.
‘hmmmm…macam mana kau boleh ter tiba-tiba nak kahwin nie? Siapa lelaki itu? Aku kenal kerr? Macam mana kau kenal dia?’ bertalu-talu soalan dari Kamilia setelah dia dapat menerima kenyataan itu.
 ‘laaa kau nie satu-satulah, camner aku nak jawab nih’ bebel Ainul. Dia tersenyum. Kamilia sudah kembali seperti dulu.
‘Sebenarnya….’ Ainul menarik nafas panjang…buat Kamilia suspen skit.
‘eiii kau nie, cepat cerita tue dak..suspen konon’ cebik Kamilia…
Hahaha dia tau taktik aku eh..
‘tak de yang menarik sebenarnya. Aku baru jumpa sekali jer dengan dia. Ntah kenapa aku boleh cakap ‘terima’ bila dia telefon malam selepas kami keluar bersama tuh. Kena sampuk tak taulah aku nie. Hehehehe..nak tarik balik tak boleh dah’. Sengih Ainul. Terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata, terimalah akibatnya.
‘biar betul kau nih’ Kamilia menggeleng kepala. Biol ke apa kawan aku nih. Benda macam nie bukan boleh dibuat mainlah. Binasa badan. Plak tuh dah terjerat sampai kahwin tue.
‘So tarik balik lah kata kau tue! Ntah macam mana perangai dia kita tak tahukan. Panas baran ker? Penjenayah kerr’
Hhhaahhahahaa…Ainul gelak sakan apabila mendengar ceceran Kamilia itu. Kelakar lak kenyataan tue, siap dengan mimik muka ngeri lagi.
‘takkanlah aku nak tarik balik, berdosa tau’
‘sebenarnya aku dah kenal dia dekat 3 bulan jugalah. Kami kawan melalui FB tue. Chatting kat situ. Kalau dinilai dengan maklumat kat FB tue, macam orang baik-baik jerr...tak de pula yang tak elok aku tengok. Tapi masa chatting aku tak tahulah rupa dia macam mana coz dia tak letak gambar kat situ. Kalau ada kena tag pun gambar ramai-ramai dengan member dia. Jauh plak tue, jadi tak cam sangatlah.’
Kamilia tekun mendengar penjelasan Ainul.
‘habis tue yang kau tetiba jadi berani nak jumpa tue, semangat datang dari mana plak? Selama nie kalau aku nak perkenalkan dengan member-member aku, ada jer alasan kau. Yang ini senang plak!’ sindir Kamilia.
“Alkisahnya, suatu hari cousin aku tanya dah ada teman lelaki ker?, then aku jawab tak ada. Pastu dia Tanya lagi, berminat tak nak kenal dengan kawan suami dia nih, tengah mencari calon isteri. Jadinya masa tuh aku pula tengah bersms, biasalah stail aku nih, bila jawab sms sekali ngan mulut, aku pun terjawablah ya. Kemudian sepupu aku nih bagilah phone number dan juga email. Suruh aku contact. Aku pun terpinga-pingalah. Contact siapa. Pastu dia cakap kan tadi kau setuju nak kenal dengan kawan suami dia. Ooooo..panjanglah aku. Takkan nak cakap tersilap cakap pula. Then nak tak nak aku ambillah nombor tuh sekali dengan email.”
“pastu kau mulakan dulu?”
“tak de maknanya. Dia yang mulakan dulu. Tapi sms biasa-biasa jer. Aku pun layan sekadar tue laa…sehinggalah masa di pejabat, aku boring, kerja dah siap. So aku search kat dalam Facebook. Kau tahu siapa? mamat yang selalu aku berdebat. Yang suka sangat dok mengomen-ngomen kat dalam Facebook aku tuh. Tak sangka wei. Tapi aku tak dedahkan siapa akulah.
“entah macam mana suatu hari tue, dia datang ke KL. Dia nie kerja katPenang tuh. Minggu yang dia datang tue, kau tak ada sini. Kau out station, so aku pun memberanikan diri jumpa dia”
“tak pernah jumpa nie, mula-mula tue kaku jugaklah. But lama-lama dah kena topic dia. Macam orang dah lama kenal lak. Hehehhe memang dah lama kenallah kan. Dalam Facebook tuh. Tapi tak secara live”
“so aku pun termengaku akulah yang selalu berdebat dengan dia dalam Facebook. Dok komen mengomen tuh. Memang terkejut habis dia nih. Siap tepuk dahi lagi tak percaya.
Then boleh jer tetiba dia buat confession dia sebenarnya dah lama jatuh hati dengan aku. Walhal melalui coretan kat Facebook jer. Lawak pun yer gak”.
Kamilia dah tergelak sakan dah. romantis gak kisah minah nih erk.
“lagi…”
“kami hari tue kira kami datinglah. Masa nak balik tue dia macam berat jer nak lepaskan aku balik. Hehehe aku pun samalah.
“nak dijadikan cerita, dia sampai kat rumah dia kat penang tuh. Dia telefon aku melamar aku!”
“terkejutlah. Dahlah aku tengah tidur. Dalam mamai tuh angkat telefon. Aku dok cakap ya..haaa..ya..ya…memang ya betullah. 3 hari lepas tuh dia cakap nak hantar rombongan merisik sekaligus bertunang”
“apa lagi terkejut sungguhlah. Kenapa tetiba nak merisik nih, lamar pun dak lagi. Then dia cakap kat dah setuju dah malam tuh. Aku nie dah confiuslah. Malam bila lak? Dia pun cakap malam yang dia telefon tuh. Yang aku cakap ya. Dah sahlah aku ingat itu semua dalam mimpi. So takkan nak cakap saya mamailah tika tuh. So teruskan jer..”
“aku buat solat isktiharah 3 malam berturut. Dan yakinlah jodoh aku sememangnya dia”
“aku macam bermimpi jer..pantas sangat. Masa pergi kursus nikah pun macam terawang-awang lagi. Pergi pilih cincin pun yer..berkali dok cubit pipi sendiri sampai merah. Hahhaha dia boleh gelak lagi tuh”.
“then di sinilah aku hari ini. bercerita kat kau” cerita Ainul panjang lebar dan mengakhiri ceritanya.
Kamilia tersengih. So sweet. Tak ada pula lelaki yang aku kenali mengambil langkah drastic seperti itu. bertuah kau Ainul. Bisik hati kecilnya.
“So bila aku boleh kenal bakal tunang kau tuh?” soal Kamilia
“nanti majlis perkahwinan kamilah. Tak lama pun lagi, sebulan selepas bertunang. Maknanya 6 minggu lagilah.”terang Ainul.
6 minggu kemudian.
            Kompang telah berbunyi, Ainul berdebar menanti. Dan kini mereka akan disandingkan. Jodoh siapa boleh mendugakan. Sekejap sahaja perkenalan itu membawa mereka ke jinjang pelamin. Kini dia berdebar menantikan kedatangan suami tercinta.
            Kamilia pula masih lagi tercari –cari jodoh. Di manakah destinasinya. Cantik tak menjamin akan mendapat jodoh dengan cepat. Yang pastinya bukan kita  yang tentukan. Tetapi DIA. Hanya doa dan usaha beriringan. Semoga Kamilia berjumpa dengan jodohnya selepas ini.

No comments:

Post a Comment